[ÚLTIMAS CRÍTICAS] [DRAGSTER-WAVE.BLOGSPOT.COM.AR]

sábado, 25 de mayo de 2024

CRÍTICA INFILTRATS (2006), PER ALBERT GRAELLS

SISTEMA DE CALIFICACIÓN: ☆ MALA BUENA MUY BUENA EXCELENTE

Aquesta obra mestra contemporània dirigida per Martin Scorsese no només es destaca com un thriller policíac ple de tensió i suspens, sinó que també és una mostra més del talent narratiu i visual d'Scorsese, consolidant novament el seu estatus com un dels millors i més influents directors de la història del cinema.

La direcció de Scorsese a "Infiltrats" és magistral, demostra una vegada més la seva capacitat per manejar narratives complexes i personatges multifacètics. Des de la primera seqüència queda clar que estem a les mans d'un mestre. Scorsese maneja la tensió amb una precisió quirúrgica. La seva habilitat narrativa per equilibrar múltiples trames i personatges complexos sense perdre el ritme és impressionant. La direcció d'actors també és excel·lent; Scorsese treu el millor del seu elenc estel·lar, creant personatges multidimensionals que són tant creïbles com fascinants.

El director no només explica una història de crim i de corrupció, sinó que també explora temes profunds d'identitat, moralitat i lleialtat. El seu maneig de la tensió és particularment notable a les escenes de confrontació, on l'espectador pot sentir la pressió creixent a mesura que les veritats ocultes s'acosten a ser revelades.
 

El guió, adaptat per William Monahan, és un altre dels punts forts de la pel·lícula. Basat en la pel·lícula hongkonesa "Infernal Affairs" (Andrew Lau i Alan Mak, 2002), que també recomano encaridament, el guió d'"Infiltrats" pren la premissa original i l'enriqueix amb diàlegs ben construïts, una estructura narrativa robusta i una major profunditat emocional, creant un relat que és alhora fidel a la seva font i completament original en la seva execució amb una narració profundament bostoniana amb un identitat pròpia i estil distintiu. Monahan, que va guanyar merescudament l'Oscar al millor guió adaptat per aquest treball, teixeix una història d'engany, lleialtat i traïció, explorant les vides paral·leles de dos homes a costats oposats de la llei, cadascun infiltrant-se en el domini de l'altre. La complexitat moral i psicològica dels personatges està tan ben construïda que facilita molt la feina dels actors.

Parlant d'actors, el repartiment d'“Infiltrats” és simplement espectacular. Leonardo DiCaprio lliura una actuació visceral com Billy Costigan, un policia encobert que lluita per mantenir la seva identitat i el seu seny mentre s'infiltra a l'organització criminal de Frank Costello. DiCaprio captura la vulnerabilitat i la desesperació de Costigan amb una intensitat commovedora que ressona profundament amb l'espectador.
 

Matt Damon, com Colin Sullivan, el talp de Costello a la policia, ofereix una actuació igualment treballada, presentant un personatge que és carismàtic però profundament corrupte. La seva habilitat per mostrar la dualitat del seu personatge, essent alhora encantador i amoral, és una de les moltes raons per les quals la seva actuació és tan efectiva.

Jack Nicholson (que mereixia més la nominació a l'Oscar a millor actor secundari que Mark Wahlberg) resulta magnètic en el paper del despietat i implacable cap mafiós Frank Costello. La seva interpretació és electritzant, plena denergia caòtica. Nicholson infon a Costello una barreja de carisma i amenaça, creant un personatge que és tan fascinant com aterridor. Les seves interaccions amb altres personatges, especialment Costigan i Sullivan, estan carregades d'una tensió palpable que eleva cada escena on apareix.

L'elenc de suport també és excepcional. Mark Wahlberg, al paper del sergent Dignam, aporta una duresa i honestedat que contrasta amb la corrupció que l'envolta. El seu personatge, encara que secundari, deixa una impressió duradora. Martin Sheen com el Capità Queenan i Alec Baldwin com el Capità Ellerby també brinden actuacions memorables, cadascun aportant matisos als seus rols secundaris. La química entre els actors és palpable, cosa que afegeix una capa addicional d'autenticitat i tensió a la narrativa. No cal oblidar les immenses actuacions d'un sensacional Ray Winstone i una magnífica Vera Farmiga (sempre la confonc amb Maria Bello o Virginia Madsen).
 

El muntatge de Thelma Schoonmaker, col·laboradora freqüent d'Scorsese, és fonamental per a l'èxit d'"Infiltrats". L'edició, merescudament guanyadora d'un premi Oscar, és àgil i precisa, mantenint un ritme ràpid que reflecteix la urgència de la trama. Les transicions fluides i els talls ben col·locats ajuden a construir la tensió i el suspens, especialment a les escenes de confrontació i acció. El muntatge també hi juga un paper crucial en la construcció de la dualitat dels personatges principals, intercalant les seves històries de manera que l'espectador pugui seguir fàcilment les narratives paral·leles.

La presentació visual d'“Infiltrats” és rica i simbòlica. Un dels elements més interessants és l'ús recurrent de la lletra X com a preludi visual a les morts, una picada d'ullet al clàssic "Scarface" (Howard Hawks, 1932). Aquest detall subtil però efectiu afegeix una capa de presagi i fatalisme a la pel·lícula, subratllant la inevitabilitat de la violència al món que Scorsese ha creat. Les X apareixen en diferents formes al llarg del film, actuant com un marcador visual que anticipa el destí dels personatges. Aquest ús creatiu del simbolisme visual no només enriqueix la narrativa, sinó que també hi afegeix una dimensió addicional d'anàlisi per als espectadors atents.

La fotografia de Michael Ballhaus ("Dràcula, de Bram Stoker", "Gangs of New York") també mereix una menció especial. El seu treball a "Infiltrats" és impressionant, els enquadraments estan acuradament compostos i els moviments de càmera molt ben executats, complementant el ritme del guió i el muntatge.
 

La pel·lícula aborda el tema de l'alienació, un concepte central a la filosofia de Marx i existencialistes com Sartre. Els personatges principals experimenten una profunda alienació, no només de la societat, sinó també d'ells mateixos. Costigan i Sullivan estan constantment exercint rols que els allunyen del seu veritable ésser, cosa que porta a una crisi d'autenticitat. Aquesta alienació es manifesta en l'ansietat i l'estrès psicològic que experimenten tots dos al llarg de la pel·lícula, il·lustrant la lluita per mantenir una identitat coherent en un món de duplicitat i engany.

"Infiltrats" mostra l'impacte del trauma i l'ansietat als personatges. Costigan, que viu amb la por constant de ser descobert, pateix un estrès intens que afecta la seva salut mental i emocional. D'altra banda, Sullivan també experimenta una ansietat constant, encara que de manera més controlada, mentre intenta mantenir la seva doble vida. La tensió entre la façana pública i la realitat privada crea un conflicte intern que el consumeix gradualment.

"Infiltrats" és una pel·lícula que sobresurt en tots els aspectes cinematogràfics. La direcció magistral de Martin Scorsese, el guió intricat i ben escrit de William Monahan, les actuacions excepcionals d'un elenc estel·lar, i l'ús creatiu del muntatge i els elements visuals es combinen per crear una experiència cinematogràfica inoblidable. Cada component d'“Infiltrats” funciona en harmonia per teixir una narrativa rica i complexa que ressona a múltiples nivells. És una obra que es presta a repetits visionats, amb cada visualització revelant nous detalls i matisos. És una pel·lícula que no només entreté, sinó que també convida a la reflexió sobre la moralitat, la identitat i la corrupció. Sens dubte, "Infiltrats" és una de les grans obres del cinema del segle XXI, i un brillant exemple de l'art cinematogràfic en la màxima expressió.

La meva clasificació és: