[ÚLTIMAS CRÍTICAS] [DRAGSTER-WAVE.BLOGSPOT.COM.AR]

domingo, 2 de junio de 2024

CRÍTICA DEATH NOTE (2006-2007), PER ALBERT GRAELLS

SISTEMA DE CALIFICACIÓN: ☆ MALA BUENA MUY BUENA EXCELENTE

Aquesta obra mestra de l'anime televisiu (i de la ficció televisiva en general) ha deixat una empremta indeleble a la cultura popular i al gènere del thriller psicològic. La sèrie destaca per la seva trama intricada, personatges complexos, i la seva capacitat per mantenir l'audiència en un estat constant de suspens i reflexió moral.

La trama de "Death Note" gira al voltant de Light Yagami, un estudiant de secundària brillant que descobreix un quadern sobrenatural amb el poder de matar qualsevol persona el nom de la qual sigui escrit en ell. Aquest concepte, aparentment senzill, es desenvolupa de manera magistral, explorant temes profunds com ara la justícia, la moralitat i el poder absolut. La sèrie tracta amb destresa l'equilibri entre el thriller psicològic i el drama policial, portant els espectadors a través d'una muntanya russa d'emocions i girs inesperats.

El guió, basat en el manga de Tsugumi Ōba i Takeshi Obata, està meticulosament elaborat. Cada episodi és ple de tensió i sorpresa, mantenint l'audiència enganxada a la pantalla. Les estratègies i contraestratègies entre Light i la seva nèmesi, l'enigmàtic detectiu L, són fascinants i estan plenes d'enginy, fent que cada enfrontament intel·lectual sigui un delit per als aficionats al gènere.

Un dels aspectes més destacats de "Death Note" és la profunditat i complexitat dels seus personatges. Light Yagami és el personatge més complex i fascinant de la sèrie, un protagonista antiheroic la transformació del qual d'un jove idealista a un megalòman despietat està retratada amb una subtilesa i realisme impressionants. La seva caiguda moral, la seva capacitat per justificar les seves accions, convençut que està creant un món millor, planteja preguntes inquietants sobre el bé i el mal, i com el poder pot corrompre una ment propensa a la creença de la superioritat.

El disseny visual de Light també reflecteix la seva evolució. A mesura que avança la sèrie, la seva aparença es torna més freda i calculadora, amb una mirada que denota la seva creixent arrogància i menyspreu per la vida humana. Aquesta transformació visual subratlla el descens moral i el separa del jove que una vegada va ser.
 

El personatge de Light Yagami és el que Jacques Lacan anomenava el “gran Altre”, una instància simbòlica que regula la realitat i les normes socials. Inicialment, Light és un estudiant brillant que descobreix el Death Note i hi veu la possibilitat d'imposar un nou ordre simbòlic, una utopia personal on ell és l'àrbitre suprem de la justícia.

Tot i això, a mesura que Light s'endinsa en l'ús del Death Note, el seu desig es transforma en "goix". Aquest goix no és simplement plaer, sinó una satisfacció excessiva i pertorbadora obtinguda a través de la transgressió de límits morals. Light experimenta un goix pervers en exercir el seu poder absolut.

La ideologia de Light és inherentment paradoxal: en la cerca per eliminar el mal, es converteix en el mal personificat. Aquest conflicte intern reflecteix la dialèctica hegeliana de l'amo i l'esclau, on l'amo, en el seu desig de reconeixement, acaba sent dependent de l'esclau per validar-lo. Light necessita que el món reconegui la seva justícia perquè el seu poder tingui sentit, cosa que inevitablement porta a la seva caiguda quan s'enfronta a aquells que desafien la seva autoritat. El seu desig de control absolut s'ensorra en enfrontar-se a la realitat dels seus actes i la impossibilitat de sostenir la seva utopia personal.

L, per altra banda, amb la seva postura encorbada, ulls penetrants i estranys costums, és un personatge visualment únic i memorable, un dels més icònics de l'anime. El seu comportament excèntric crea un contrast fascinant amb Light, al qual iguala en brillantor intel·lectual. La caracterització de L com algú que es manté al marge de les normes socials i que segueix la seva pròpia lògica implacable afegeix profunditat al personatge, dibuixant-lo com algú que, en el fons, ni dista gaire de Light ni és gaire millor que ell.

La dinàmica relacional entre aquests dos personatges és el cor de la sèrie, i els seus emocionants duels intel·lectuals són una lluita hegeliana pel reconeixement, però també un conflicte entre dues visions del món: la justícia autocràtica i la veritat empírica. L, amb el seu enfocament racional i metodològic, s'enfronta a la ideologia absolutista de Light, creant un xoc que reflecteix les tensions entre diferents sistemes de creences i valors a la societat moderna.
 

L'elenc de personatges secundaris també és notable. Personatges com Ryuk, Mello i Near afegeixen profunditat i riquesa a la història. Cadascun té motivacions i personalitats distintives que contribueixen al desenvolupament de la trama i al tema central de la moralitat.

Near és presentat com el successor de L i és un altre geni detectivesc que, malgrat la seva aparença juvenil i innocent, posseeix una ment increïblement aguda. Near és calmat, meticulós i constantment analític, cosa que el converteix en un digne hereu de L. No obstant això, a diferència de L, Near és menys excèntric i més fred i calculador en el seu enfocament. El seu apropament al problema de Kira és metodològic i gairebé desproveït d'emoció. Near opera al nivell de la raó cartesiana, representant un ideal de coneixement desposseït de la passió i el desig.

El disseny de Near, amb els cabells canosos i la constant afició per les joguines, el distingeix visualment i subratlla la seva peculiar barreja d'innocència i brillantor. Encara que pot mancar del carisma enigmàtic de L, Near demostra ser igualment eficaç i determinat en la seva missió d'atrapar Kira, aportant un nou tipus d'energia a la fase final de la sèrie.

Mello, l'altre successor potencial de L, contrasta fortament amb Near en termes de personalitat i mètodes. Impulsiu, emocional i disposat a fer servir mitjans extrems per assolir els seus objectius, Mello aporta una intensitat addicional a la caça de Kira. La seva aparença andrògina i el seu amor per la xocolata són aspectes distintius del disseny visual que reflecteixen la seva naturalesa complexa i conflictiva.

La motivació de Mello, impulsada per un ressentiment profund i complex d'inferioritat intel·lectual cap a Near, afegeix capes de profunditat al seu personatge. Mello està disposat a prendre riscos i a sacrificar la seva pròpia moralitat per assolir la seva meta, cosa que el converteix en una figura tràgica i fascinant dins de l'entramat de la sèrie.
 

La dialèctica entre Near i Mello reflecteix les tensions entre diferents maneres d'abordar la justícia i el poder. Mentre Near representa l'ordre i la racionalitat, Mello simbolitza la passió i la rebel·lia. Aquesta dinàmica és essencial per entendre com “Death Note” explora la complexitat de la moralitat i la justícia en un món on les línies entre el bé i el mal estan constantment borroses.

Ryuk, el shinigami que deixa caure el Death Note al món humà, és una figura que introdueix un element de caos en l'estructura simbòlica de la realitat. Ryuk actua com un agent del "Real," el que en termes lacanians és allò que escapa a la simbolització i desestabilitza l'ordre simbòlic.

Ryuk no té un interès directe en la moralitat de les accions de Light; la seva motivació és l'avorriment i el desig d'entreteniment. Aquest desinterès per la moral humana col·loca Ryuk en una posició d'observador extern. Per a Ryuk, l'univers no té un sentit intrínsec i les seves estructures simbòliques són inherentment fràgils i susceptibles al caos.

La direcció de Tetsurō Araki ("Shingeki no Kyojin") és un altre punt fort de la sèrie. Araki aconsegueix crear una atmosfera tensa i opressiva que es manté al llarg dels 37 episodis. L'ús d'angles de càmera dramàtics i plànols visualment impactants realça el suspens i el drama de la història. Les escenes en què Light i L s'enfronten estan particularment ben dirigides, amb un ritme que manté els espectadors a la vora dels seients.

L'estil visual de "Death Note" és fosc i estilitzat, complementant perfectament el to de la sèrie. L´animació de Madhouse és d´alta qualitat, amb dissenys de personatges detallats i fons atmosfèrics que realcen la narrativa. La paleta de colors, predominantment fosca, i lús dombres i llums contribueixen a la sensació general de misteri i perill.
 

La banda sonora de "Death Note," composta per Yoshihisa Hirano i Hideki Taniuchi, és excepcional. La música amplifica la tensió i el drama de cada escena, amb temes que van des l'ominós i esgarrifós fins a l'èpic i emocionalment carregat. Les peces musicals no només complementen l'acció a la pantalla, sinó que també afegeixen una capa addicional de profunditat emocional a la sèrie.

Els temes associats amb els personatges principals són particularment memorables. La peça "L's Theme," per exemple, utilitza un piano ràpid i misteriós i una guitarra elèctrica frenètica que reflecteixen l'aguda intel·ligència i el comportament excèntric de L. En contrast, "Light's Theme" és més grandiós i orquestral, subratllant la megalomania creixent de Light Yagami i la seva autoimatge de ser un déu de la nova era. També cal destacar la peça "Near's Theme", que s'assembla molt a la de "L's Theme" però sense arribar a ser tan catàrquica, una manera musical de definir el personatge de Near tan intel·lectual com L però sense arribar a la seva brillantor. Aquestes composicions no només enriqueixen l'experiència auditiva, sinó que també aprofundeixen la comprensió que l'espectador té dels personatges i els seus estats mentals.

La música ambiental també juga un paper vital a la sèrie. Temes com "Death Note" i "Kyrie" utilitzen cors i cordes per crear una sensació de fatalitat i transcendència catedralícia, ressaltant la naturalesa sobrenatural del quadern de mort i les decisions morals que enfronta Light. La banda sonora, íntegrament, és un component essencial que eleva la narrativa i augmenta la tensió dramàtica de la sèrie.

"Death Note" no només és una sèrie entretinguda, sinó que també convida a la reflexió sobre qüestions filosòfiques i ètiques. La sèrie planteja preguntes sobre la naturalesa de la justícia, lús del poder i les conseqüències de jugar a ser un déu. La lluita de Light per crear un món millor a través de mètodes qüestionables posa a prova les creences dels espectadors i els obliga a confrontar les seves pròpies idees sobre allò correcte i allò incorrecte.

En conclusió, "Death Note" és una sèrie que sobresurt en tots els aspectes. La seva trama intrigant, personatges complexos, direcció impecable i profunda exploració de temes morals la converteixen en una obra essencial no només per als aficionats a l'anime, sinó per a qualsevol que apreciï una narració d'alta qualitat. "Death Note" no és només una sèrie per veure, sinó una experiència per reflexionar i debatre, deixant una impressió duradora a tots aquells que s'embarquen en el seu fosc i fascinant viatge.

La meva clasificació és: